چای بابونه به بهبود کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می کند

27 اکتبر 2015- بر اساس  مطالعه ای که در ایران  انجام شده است، نوشیدن 3 فنجان چای بابونه در روز به کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

 محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هدف بررسی تأثیر چای بابونه بر کنترل قندخون و میزان آنتی اکسیدانها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 این تحقیق را طراحی و اجرا کردند. آنتی اکسیدانها مواد شیمیایی هستند که از سلولها در برابر تخریب محافظت می کنند.

 دراین تحقیق از 64 فرد 30 تا 60 سال مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت نام شد. این افراد بلافاصله پس از صرف غذا سه بار در روز یک فنجان چای بابونه بمدت 8 هفته مصرف کردند. یک گروه  کنترل نیز  این برنامه را با خوردن 3 فنجان آب به جای چای بابونه دنبال کردند.

 درگروه چای بابونه، مقدار هموگلوبینA1Cو انسولین سرمی بطور چشمگیری کاهش و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل، در این افراد بطور قابل توجهی افزایش یافت.

 محققان نتیجه گیری کردند که  چای بابونه می تواند در کاهش عوامل خطر ابتلا به دیابت مفید باشد. آنها افزودند مصرف کوتاه  مدت چای بابونه دارای اثرات مفیدی برکنترل قندخون و وضعیت  آنتی اکسیدان های بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.

 با این حال، محققان اشاره کردند به منظور نشان دادن فواید این چای نیاز به  انجام تحقیقاتی بروی جمعیت بزرگتر در زمانی طولانی تر دارند. نتایج این تحقیق درمجله ی Nutritionمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/oct/camomile-tea-could-improve-blood-glucose-control-in-type-2-diabetes-91406398.html